Placeholder

Commerciële zenders tegen overgewicht kinderen

Een aantal commerciële radio- en televisiezenders neemt deel in (W)EET, een platform tegen overgewicht bij kinderen.

(W)EET houdt zich bezig met educatie en communicatie over gezonde voeding en het belang van bewegen. Presentatoren en dj’s besteden aandacht aan zwaarlijvigheid om zo een gezonde leefstijl onder de aandacht van kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders te brengen.

De commerciële zenders hopen zo een verbod op reclame voor ongezonde voedingsmiddelen, die specifiek gericht is op kinderen, te voorkomen.

Afgelopen vrijdag presenteerde de Consumentenbond een onderzoek waaruit blijkt dat de drie grote fastfoodketens McDonalds, Burger King en Kentucky Fried Chicken (KFC) zich met hun reclame voor een groot deel op kinderen richten. De bond dringt, net als de Hartstichting, al tijden aan op een verbod op reclames van fastfoodketens. Het kabinet hoopt dat het bedrijfsleven via zelfregulering het aantal reclame-uitingen beperkt.

Naast de tv-zenders van RTL, SBS en MTV Networks doet ook de Vereniging van Commerciële Radio mee. Andere deelnemende organisaties zijn bijvoorbeeld de Stichting Ik Kies Bewust en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. Begin volgend jaar zou het eerste project gelanceerd moeten worden.

(