Campagne tegen scheldwoord ‘kanker’
8 oktober 2020
KWF Kankerbestrijding is in samenwerking met bekende YouTubers een campagne begonnen tegen het veelgebruikte en kwetsende scheldwoord ‘kanker’.
Vooral onder jongeren wordt dit woord vaak gebruikt en daar moet verandering in komen, vindt het KWF.
Lees ook: ‘Weinig vooruitgang in behandeling uitgezaaide kanker‘
Samenwerking met bekende YouTubers
Een van de initiatiefnemers is YouTuber en Fifa-speler Koen Weijland. “Woorden kunnen net als een klap in je gezicht serieus pijn doen. Kanker is zo’n woord dat pijn doet, zeker als je ziek bent of bent geweest of in je omgeving met de ziekte te maken hebt gehad. Tijdens mijn streams, op social media en op straat wordt er ontzettend vaak met kanker gescholden. Dat irriteert me en raakt mij persoonlijk doordat ik de ziekte nu in mijn gezin van heel dichtbij mee maak. Mensen hebben niet door wat de impact is van schelden met kanker”, zegt hij tegen het AD.
Stoppen
Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding zegt tegen het AD: “Eén op de drie Nederlanders krijgt de diagnose kanker en dat betekent dat we er allemaal mee te maken krijgen. Het gebruik van kanker als scheldwoord moet daarom stoppen.”
Bron: AD.nl, beeld Getty, ANP