tips-serieus-genomen-werk

Zo word jij serieuzer genomen op je werk

Ben je net aan een nieuwe baan begonnen en moet je jezelf nog bewijzen? Of werk jij je al lange tijd drie slagen in de rondte, maar lijkt het alsof niemand je serieus neemt? Dan wil jij deze 7 tips zeker lezen!

Lees ook: ‘Deze dingen kun je beter niet doen op je eerste werkdag

1. Wees leergierig

Zorg dat je oprecht nieuwsgierig bent. Dat is dé beste manier om nieuwe skills te ontwikkelen, nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe ervaringen op te doen. Het is belangrijk om te laten zien dat je graag kennis wil opnemen, zeker als young professional. Stel vragen, sluit aan bij brainstormsessies en biedt aan om bij projecten te helpen om je interesse en je wil om te leren te laten zien. Deze drive kan je talent doen groeien en de potentie in anderen opwekken.

2. Wees betrokken

Een serieuze werknemer zorgt dat ze betrokken is bij de organisatie en een waardevol lid wordt van zowel haar eigen team als andere groepen binnen de organisatie. Des te meer betrokken je bent, des te meer je kan bijdragen én des te meer je ervoor terugkrijgt. Door betrokken te zijn bouw je carrièresupport op, creëer je een netwerk en sociaal kapitaal en krijg je mooie kansen om te blijven groeien en ontwikkelen binnen je carrière. Daarnaast helpt het je zelfverzekerder te voelen binnen je werk en voel je je sneller onderdeel van een community, waardoor je ook sneller serieus genomen zal worden.

3. Luister aandachtig

We kunnen ons goed voorstellen dat je graag actief wil meedoen aan discussies, maar het is minstens zo belangrijk om goed naar anderen te kunnen luisteren. Dat houdt ook in dat je open moet kunnen staan voor feedback – een skill die voor iedereen belangrijk is, maar cruciaal is voor young professionals die nog veel kunnen leren van de oude rotten in het vak. Sta dus open voor wat je aangereikt wordt!

4. Accepteer feedback

Ja, we noemden hem hierboven al: je moet feedback kunnen accepteren. Zowel positieve als negatieve feedback kunnen accepteren is een belangrijke communicatievaardigheid. Degenen die geen feedback kunnen incasseren staan vaak bekend als onvolwassen, zelfingenomen en respectloos. Ook maak je het je baas erg lastig om jou serieus te nemen als je hen niet serieus neemt. Het kan pittig zijn om feedback te ontvangen, maar het is cruciaal om te kunnen groeien en succesvol te kunnen zijn binnen je carrière.

5. Streef naar cultural humility

Cultural humility is een term die gebaseerd is op het idee van levenslange zelfreflectie, empathie en openheid om te leren over degenen die anders zijn dan wij. Het gaat om de verantwoordelijk om je eigen unieke privileges te herkennen en tegelijk de bijbehorende tekortkomingen te herkennen. Het hebben van cultural humility is nodig in de huidige maatschappij, of je nu de ambitie hebt om een leider, een ondernemer of een individuele bijdrager te worden. Sta jij er al voor open?

6. Kom voor jezelf op

Het kan zomaar voorkomen dat je je ontmoedigd en gefrustreerd voelt omdat jij al het bovenstaande doet, maar nog steeds niet serieus wordt genomen. Heel vervelend en vooral oneerlijk… Probeer eens met anderen te praten over wat je ervaart; ga op zoek naar de visie van mentors of mensen die snappen in wat voor omgeving je je bevindt. Denk hierbij aan je (ex-)collega’s en zakelijke relaties. Zij kunnen je nuttig advies bieden en je ondersteunen in het bereiken van je doelen en het benutten van jouw potentieel. Het kan er namelijk toe leiden dat je voor jezelf op moet komen, waarbij je natuurlijk alle hulp kan gebruiken!

7. Behandel anderen met respect

Dit is de basis van alle sociale en zakelijke relaties: behandel elkaar met respect. Sterker nog: behandel elkaar zoals je zelf behandeld zou willen worden. Zo kan je een welkome en fijne omgeving voor elkaar creëren waarin je elkaar ondersteunt en helpt. Er is geen makkelijkere manier om respect te verdienen dan door respect aan anderen te tonen – zo simpel kan het soms zijn!

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen