5 manieren om orde op zaken te stellen
19 februari 2015
Wat ons betreft hoef je echt niet alle 5 de volgende punten af te vinken; één is al heerlijk.
1. Orden je administratie
In de stapels die ooit zo geordend waren, of leken, is weinig structuur meer te ontdekken. Ga er eens een middag voor zitten. Handel lopende zaken af, stop papieren die bewaard moeten worden in een map met tabbladen of digitaliseer alles en zeg gedag tegen je papieren administratie. Als alles weer in de juiste map zit, zul je je opgelucht voelen.
2. Maak een weekplanning
Heb je het druk? Schiet gezond eten en sporten er vaak bij in? Misschien heb je baat bij een weekplanning. Je kunt verschillende weekplanningen maken. Breng overzicht aan in je agenda en de afspraken die je deze week hebt, maak eventueel een to do-lijst of actielijst. Plan het sporten in en bedenkt tot slot wat je deze week allemaal gaat eten. Maak een weekmenu en doe daarna zoveel mogelijk boodschappen voor de week.
3. Verzamel je favoriete recepten
Bundel eindelijk je scheursels met recepten en schrijf de recepten op die je graag maakt, maar die niet op papier staan. Er zijn ook verschillende apps waarin je recepten kunt bewaren, vooral handig als je overal en nergens links opslaat met gerechten die je ooit nog wilt maken.
4. Begin een kasboekje
Als je je afvraagt waar je geld eigenlijk blijft of meer wilt sparen, biedt een kasboekje het inzicht dat je nodig hebt. Een kasboekje maken, hoeft niet moeilijk te zijn. Verdeel je uitgaven in in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld: boodschappen, vaste lasten, cadeaus, auto/ov, uitjes… Kies voor categorieën die jouw uitgaven zoveel mogelijk dekken. Vervolgens pak je je afschriften erbij of log je in met internetbankieren en verdeel je alle uitgaven van de afgelopen maand of maanden in jouw schema. Wanneer je je kasboekje een tijd in blijft vullen, krijg je steeds meer inzicht in je uitgaven en kun je zien waar je nog op zou kunnen besparen.
Lees ook: 5 tips om meer te sparen
5. Begin aan een opruimproject
Af en toe begin je vol goede moed met opruimen, maar halverwege haak je af en is de troep eigenlijk niet minder. Een belangrijk onderdeel van opruimen, is weten hoe je het aan moet pakken. Het boek Opgeruimd! van Marie Kondo kan daarbij helpen. Wij geven 3 exemplaren van haar boek weg.
Beeld: Shutterstock