Hoe ga je met kritiek om?
27 januari 2013
Kritiek is vaak goed bedoeld, maar het kan toch best vervelend voelen om kritiek te krijgen. Hoe ga je ermee om?
Opbouwende kritiek
Degene die je opbouwende kritiek geeft, heeft niet de bedoeling je af te kraken of zwart te maken. Opbouwende kritiek is bedoeld om je beter te maken. Het is feedback waarmee je verder kunt komen als persoon, in je relaties of in je carrière. Om beter te worden dankzij opbouwende kritiek moet je er wel voor openstaan.
Schiet niet in de verdediging
Luister goed wat degene je te vertellen heeft en schiet niet in de verdediging. Stel vragen en probeer te begrijpen waar de kritiek vandaan komt.
Goed bedoeld
Opbouwende kritiek is niet gericht op jou als persoon, maar op je werk of een andere handeling die jij uitgevoerd hebt. Jij bent nog steeds dezelfde (leuke) persoon en juist daarom wil iemand je verder helpen met opbouwende kritiek. Je kunt erdoor groeien als persoon.
En dan…
Bedank de kritiekgever voor zijn of haar feedback. Ga bij jezelf na hoe je eventueel aan verbetering kunt werken. Soms wordt dit al in het gesprek besproken, bijvoorbeeld bij een beoordelingsgesprek op je werk.
Vergeet het positieve niet
Vaak komen één of twee punten van kritiek samen met tien positieve zaken. Vergeet de positieve feedback van het gesprek niet.
Kun jij goed met kritiek omgaan?