Placeholder

Duurzaam voedsel steeds populairder

Er wordt steeds meer duurzaam voedsel ingeslagen. Vooral biologische zuivelproducten worden steeds meer verkocht in Nederland.

De verkoop van duurzame voeding in de Nederlandse supermarkten zijn in het eerste halfjaar van 2011 met 39,1 procent gestegen ten opzichte van 2010. Er werd voor maar liefst 500 miljoen aan duurzaam voedsel ingeslagen. Dit blijkt uit de cijfers van de Monitor Duurzaam Voedsel, die door de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van EL&I is samengesteld.

Biologisch
Ook biologisch voedsel groeide met 29,1 procent naar 195 miljoen euro omzet. Diervriendelijker geproduceerde producten boekten een omzetstijging van 56 procent naar 114 miljoen euro. Bij biologisch voedsel droegen alle productgroepen bij aan de groei. Zuivel is ten opzichte van 2010 het hardst gestegen met 44 procent. Hierna kwamen de vleeswaren (40 procent) en eieren (36 procent). Aardappelen, Groente, Fruit (AGF) en zuivel volgde daarna.

Leuk! Adopteer een appelboom >

Supermarkten
Supermarkten zorgden voor bijna de helft van de omzet van biologisch voedsel in Nederland. Natuurvoedingswinkels zagen hun omzet met 5 à 10 procent stijgen, een percentage dat voorheen al jaren stabiel was. De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw verwacht dat de totale omzet van biologische voeding in 2011 ruim boven de 800 miljoen uit zal komen.

Ook diervriendelijke voeding valt steeds meer in de smaak. Consumenten kochten voor 114 miljoen euro aan diervriendelijker geproduceerd vlees, vleeswaren en eieren (inclusief de biologische varianten). Dit is een stijging van maar liefst 56 procent. Vooral diervriendelijk varkensvlees en pluimveevlees werd steeds meer ingeslagen.

Lees ook: pure chocolade verbetert atletische prestaties >