Je emoties tonen op het werk: doen of juist niet?
7 april 2024
Vooral als je emotioneel bent aangelegd, willen de tranen nog wel eens vloeien, ook op de werkvloer. Hoe wordt er aangekeken tegen emoties tonen op het werk?
Omdat je een lastig functioneringsgesprek hebt gehad, ontslagen wordt of het thuis lastig hebt. Er zijn genoeg redenen om je emoties te tonen op de werkvloer. Wordt het al geaccepteerd of kun je je tranen beter inslikken?
Evelien Veenman is loopbaancoach, trainer en werkgelukexpert. Ze vertelt hoe er tegen emoties tonen op het werk wordt aangekeken en of het verstandig is om te doen.
Hoe wordt er tegen kwetsbaarheid op het werk aangekeken?
“Kwetsbaarheid op de werkvloer is een lastig onderwerp voor veel mensen. Als mensen solliciteren dan durven ze bijvoorbeeld niet goed te zeggen dat ze al eens een burn-out hebben gehad. Bij zo’n solliciatiegesprek moet je je voor je gevoel namelijk vooral professioneel opstellen. Ik zie daarin wel verschil in generaties. Oudere generaties vinden het bijvoorbeeld lastiger om zich kwetsbaar op te stellen dan bijvoorbeeld millennials of generatie Z. Soms zeggen mensen: ik ben al twee jaar lang over mijn grens heengegaan. Dat komt doordat het heel gevoelig ligt. Persoonlijk vind ik dat daar een rol in zit voor managers, om zich ook kwetsbaar op te stellen. Door bijvoorbeeld ook hun fouten toe te geven en sorry te zeggen.
Mensen die ik spreek die emotioneel zijn geweest op de werkvloer, hebben daar vaak spijt van. Het komt voor hun gevoel zwak over. Natuurlijk wil je niet elke dag huilen op je werk, maar aan de andere kant laat het ook passie zien. Je trekt het je zo sterk aan, dat het een vorm van kracht is. Als we met z’n allen wat meer onze emoties zouden delen, dan heb je kans dat het allemaal wat gecontroleerder eruit, dan dat het zich opstapelt en opeens tot uitbarsting komt.”
Lees ook: als je hond je grote liefde is
Is het al normaal om te huilen op het werk?
“Ik denk dat we gewoon met z’n allen moeilijk vinden om onze emoties te tonen op het werk. Het is heel wisselend per organisatie, maar over het algemeen denk ik dat er een cultuur heerst dat het not done is. Soms merk je dat je er nog een taboe heerst. Uit eigen ervaring merkte ik dat mensen niet gewend zijn dat je open en eerlijk deelt wat er in je omgaat. Maar als je een paar collega’s hebt waar je je vertrouwd bij voelt, dan is het ook al goed. Je hoeft niet meteen alles te delen bij het hele bedrijf.
Werk is zo’n belangrijk onderdeel van onze identiteit. Het is dus ook logisch dat je al die verschillende emoties ook gewoon op het werk ervaart.”
Zit er verschil in waarom je kan huilen op het werk? Werk gerelateerd of privé?
“Soms speelt er privé zoiets groots, dan kan het je focus op het werk beïnvloeden. Laatst had een collega iets heftigs meegemaakt thuis. Er was een nieuwsbericht op de radio, met een gerelateerde situatie, en ik zag dat ze het moeilijk kreeg. Op dat moment neemt de emotie het over. En soms is dat ook goed. Ik adviseerde haar ook om even haar laptop dicht te klappen en te gaan lopen. Daardoor kon ze zich later weer beter concentreren op het werk. Het is heel goed om je emoties eruit te laten, of het nou privé- of werkgerelateerd is.
Het is heel menselijk dat je emoties voelt, wanneer je iets te horen krijgt. Bijvoorbeeld wanneer je contract niet verlengd wordt of wanneer je niet de promotie krijgt waarop je had gehoopt. Een ander mag dat best zien. Dat is niet zwak, maar kan juist ook sterker overkomen. Geef bijvoorbeeld aan dat je een momentje voor jezelf nodig hebt, omdat je er nogal van baalt. Vaak denk je van tevoren dat mensen dat niet zullen begrijpen, maar doen ze dat uiteindelijk wel.”
Wat zou je willen adviseren?
“Aan managers zou ik willen adviseren je ook zelf kwetsbaar op te stellen, richting je personeel en collega’s. Excuses te maken als iets niet helemaal lekker loopt. Daarmee geef je anderen onbewust ook de kans om te zeggen dat ze een fout hebben gemaakt en zich kwetsbaar op te stellen. Plan daarnaast genoeg momenten in het jaar waarin dit onderwerp besproken wordt. Geef aan bij je personeel dat ze altijd kunnen aankloppen als er iets.
Als individu zou ik toch zeggen: ga bij jezelf na welke werkomgeving goed bij je past. Als je al een hoge tijd emotioneel bent, denk dan na: wat zijn energiegevers en wat zijn energievreters? Zet het voor jezelf op papier en spreek dat dan uit op je werk. Maar duw het niet de hele tijd weg, zodat het uiteindelijk op een moment eruit komt wanneer je er niet op zit te wachten.”
Lees ook: waarom de tijd sneller lijkt te gaan wanneer je ouder wordt
Tip van de redactie:
Volgens Susan Marletta-Hart hoeven hoogsensitieve mensen geen slachtoffer van hun bijzondere gevoeligheid te zijn, maar kunnen ze die tot hun eigen kracht omvormen. In Leven met hooggevoeligheid belicht ze onder meer de spirituele kant van hooggevoeligheid en laat ze veel ervaringsdeskundigen aan het woord. Zo kun je dit boek ook opvatten als een toegang om dichter bij de verborgen wijsheid van het leven te komen.
TEKST RACHEL VIETH
BEELD GETTY IMAGES